(c) Danny Willems

Hands do not touch your precious Me

Ultima Vez & KVS
Vleselijke sculpturen balanceren tussen het utopische en het gruwelijke.
wo 21 dec ’22 20:15
21 dec ’22
20:15
  • 21 dec ’22
    20:15
    Schouwburgzaal

Wim Vandekeybus werkt voor deze voorstelling samen met componiste Charo Calvo en performer en beeldend kunstenaar Olivier de Sagazan. Samen met acht dansers scheppen ze een universum waarin lichamen als levende en vleselijke sculpturen balanceren tussen het utopische en het gruwelijke, tussen het krachtige en het fragiele.

Een dialoog tussen de werelden van Wim Vandekeybus, Olivier de Sagazan en Charo Calvo

Met 'Hands do not touch your precious Me' creëert Wim Vandekeybus een mythisch verhaal van confrontatie en transformatie, van licht en duister, van dood en hergeboorte. Hij werkt hiervoor samen met componiste Charo Calvo, acht dansers en – voor het eerst – met performer en beeldend kunstenaar Olivier de Sagazan. Samen scheppen ze een universum waarin lichamen als levende en vleselijke sculpturen balanceren tussen het utopische en het gruwelijke, tussen het krachtige en het fragiele.

De mysterieuze en poëtische titel is een versregel uit een hymne van de Sumerische hogepriesteres Enheduanna aan de godin Inanna. Van de mythes die rond de godin Inanna bestaan, is haar spectaculaire afdaling in de onderwereld de meest intrigerende. Inanna is de goddelijke personificatie van de paradoxen van het menselijk bestaan. Haar daden zijn een spiegel van de contradicties en spanningen waartussen ieder individueel leven zich ontwikkelt. Opgetekend in spijkerschrift op kleitabletten meer dan 4000 jaar geleden, behoren deze verhalen tot de oudste van de mensheid. 

Zowel de voorstellingen van Wim Vandekeybus als de performances van Olivier de Sagazan werken hoe onderling verschillend ook op de grens van wat het betekent ‘lichaam’ en ‘mens’ te zijn. Vandekeybus ontwikkelde zijn bewegingstaal op basis van impulsieve en instinctieve reacties geconfronteerd met situaties van fysiek risico en gevaar. De kern van de Sagazans werk is de transfiguratie van het lichaam en het gelaat met klei en verf tot een klomp anoniem vlees. Vandekeybus’ en de Sagazans exploratie van de menselijke limieten krijgen een muzikale echo in de materiële en fysieke textuur van Charo Calvo's elektroakoestische muziek.

Schouwburg Kortrijk is een trotse UiTpaspartner. Spaar dus punten tijdens de voorstelling. Heb je recht op een ticket aan verhoogde tegemoetkoming?  Neem je UiTpas bij de hand en reserveer je ticket telefonisch op 056 23 98 55. Langs komen kan ook in Ticketservice. Breng dan zeker ook je UiTpas mee. 

(c) Danny Willems

Credits

DIRECTION AND CHOREOGRAPHY Wim Vandekeybus. CREATED WITH AND PERFORMED BY Olivier de Sagazan, Lieve Meeussen, Wim Vandekeybus, Maria Kolegova, Mufutau Yusuf, Borna Babić, Maureen Bator, Davide Belotti, Pieter Desmet and Anna Karenina Lambrechts. ARTISTIC CREATION WITH CLAY Olivier de Sagazan. MUSIC COMPOSED AND PRODUCED BY Charo Calvo. ADDITIONAL ORIGINAL MUSIC (RED DANCE) Norbert Pflanzer. ADDITIONAL ORIGINAL MUSIC Jeroen Van Herzeele. LIVE CAMERA Wim Vandekeybus. ARTISTIC ASSISTANT Margherita Scalise. DRAMATURGY Erwin Jans. COSTUME DESIGN Isabelle Lhoas. ASSISTED BY Isabelle de Cannière. ACCESSOIRES Cèline de Schepper. TECHNICAL COÖRDINATION AND STAGE MANAGEMENT Thomas Glorieux. ASSISTED BY Benjamin Verbrugge. SOUND ENGINEER AND LIVE VIDEO OPERATOR Schröder. LIGHT DESIGN Wim Vandekeybus and Thomas Glorieux. PRODUCTION Ultima Vez. CO-PRODUCTION KVS Brussel, Teatro Comunale di Ferrara. WITH THE SUPPORT OF Tax Shelter measure of the Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius. Ultima Vez is supported by the Flemish Community & the Flemish Community Commission of the Brussels Capital Region.