De keuze van Tom De Moor
'Penelope' van Voetvolk
"Ik twijfel tussen Penelope van Voetvolk en België, een sprookje van hetpaleis en deRoovers.
Enerzijds vind ik dat Lisbeth Gruwez één van de interessantste maakster en danseres is van België.
Zij maakt heel intieme voorstellingen en dat werkt goed met het feit dat je thuis aan het kijken bent. Ze wilt dat gevoel oproepen. De voorstelling is haar bijdrage aan de Odyssee. Zij verbeeldt enerzijds alle vrouwen van de Odyssee, ook Penelope. Penelope wacht in semi-isolatie want ze houdt zich ver weg van alle aanbidders die de hand willen van odyssee. Net zoals wij die wachten op de terugkomst van het normale leven. Ik vind het super hypnotiserend, het is een Derwisj dans op een sobere soundscape die heel goed werkt als je er thuis naar kijkt en het duurt maar 14 minuten. Het is een meditatieoefening. Voor mij is een captatie altijd een confrontatie met wat je ziet. Of wel zie je maar 1 of 2 personages, ofwel enkel het midden van de parterre. Je mist het immersieve van theater. Hier is de camera opgesteld vlak voor Lisbeth op de eerste rij. Je hebt ergens ook het immersieve gevoel als in theater omdat ze op één plek blijft dansen. Het kan een apart gevoel thuis creëren. Ik denk niet dat we op zoek moeten gaan naar voorstellingen die overeind blijven op captatie, maar naar voorstellingen die iets extra teweeg brengen op captatie dan in het echt."
(TOM DE MOOR - Theater- & dansambassadeur)