'ZONE X': dit heb je nog nooit meegemaakt!

Kyoko Scholiers is een artieste die speciaal uit de hoek durft komen en met haar nieuwe voorstelling toont ze waartoe ze in staat is. Ga jij mee naar het Kortrijk anno 2124? 

Een harde werkster

Kyoko Scholiers kan je kennen uit de filmwereld. Maar vooral is ze te zien op het podium met verschillende compagnies. Bij deze theatercollectieven speelde ze de sterren van de hemel:

  • Blauwe Maandag Compagnie
  • Het Toneelhuis
  • De Roovers
  • De Onderneming

Ze richtte zelf een compagnie op genaamd UNM waarmee ze enkele locatieprojecten maakte en speelde. Een paar van deze voorstellingen zijn 'Bye Bye Buchenwald', 'Tussen hond en wolf' en 'The house that built us'. Naast dit alles heeft ze samen met Ruth Becquart een internationaal reizende installatie opgericht genaamd 'BRIEF'. Hieruit is er een heel mooi resultaat ontstaan van een jaar lang handgeschreven correspondenties die de twee vrouwen aangingen met mensen van over de hele wereld. Bovendien ontving de installatie de Nederlandse Dioraphte-prijs in 2011

Onderzoekster op toneel

Met het stuk 'Boy' heeft Scholiers bewezen waar ze in uitblinkt is, de waarheid naar boven brengen. Eerst grondig analyseren en onderzoeken wat en waar het probleem zit en dan pas een voorstelling maken.

Deze voorstelling ging namelijk over een jongen die uit de klas wordt gehaald door de politie. De reden? Hij woont in een ‘verontrustende situatie’ en dit is nog maar het begin van de lawine van juridische, medische en emotionele argumenten. Eigenlijk is 'Boy' een fictief stuk, maar het is wel gebaseerd op honderden waargebeurde verhalen. Zo heeft ze zich maandenlang verdiept in de wereld van de Jeugdhulp en interviewde ze jeugdrechters, consulten, pleeggezinnen, kinderpsychiaters, opvoeders, volwassenen die terugkijken op hun hulptraject, kinderen die in een voorziening verblijven en hun ouders.

Haar idee hiervoor kwam met de vragen: Wat doet het met iemand om op te groeien zonder de basis van een veilig nest? Waar ligt de grens van loyaliteit aan de ouders? En kun je ontsnappen uit je eigen achtergrond? Deze muziektheatervoorstelling heeft ze samen gemaakt met Joris Blanckaert die een bijzondere compositie schreef die live werd gebracht door het Kinderkoor van opera Ballet Vlaanderen en HERMESensemble.

  • "Wat een loodzware, verstikkende voorstelling had kunnen worden, blijkt prachtig muziektheater. Een voorstelling die op vrijwel alle vlakken perfect het evenwicht weet te vinden tussen slaan en zalven."
    (De Morgen)
  • "'Boy' is muziektheater met een missie. Niet zozeer het vernieuwen van het theater maar het vernieuwen - of minstens: het aankaarten - van een weerloos stukje van de wereld staat hier centraal. Middels straf spel, ranke muziek en zorgvuldig gekozen woorden die gebouwd zijn uit lettergrepen hartverscheurende realiteit." (Focus Knack)

Zone X

Wij zijn zeer verheugd dat we een voorstelling van dit kaliber mogen voorstellen in Kortrijk. Met Kyoko als grote artieste en een stuk dat zich buiten afspeelt, is deze voorstelling ook spannend voor ons en we kunnen niet wachten tot deze er eindelijk is. 

Wat zullen ze binnen honderd jaar denken over ons? Wat zal er nog van ons overschieten? Dat zijn de vragen die de basis zijn van Zone X, een futuristische toeristische wandeling doorheen de stad. We zijn in het jaar 2124 en gids Miko neemt ons mee op wandel doorheen een gebied dat afgeschermd is gebleven na De Ramp van 2021. In dit gebied bleef de tijd stilstaan en de lokale bevolking leeft er nog zoals in de jaren 2020. Al stappend door deze levendige ruïne ontleedt de gids met passie en bevreemding onze sporen. Ze bekijkt ons als bizarre wezens en ze fileert ons hedendaags denken en handelen genadeloos.

Met deze voorstelling peilt Kyoko Scholiers naar de fragiliteit en veerkracht van de mens, maar ook naar de invloed van de tijd op de mens. Net zoals de voorstelling Boy ging ze weer op vooronderzoek en had ze gesprekken met sociologen en toekomstonderzoekers. Bovendien schreef ze de tekst samen met haar man Tom Hannes, die auteur en filosofisch onderzoeker is aan de Technische Universiteit Eindhoven is. Samen met Maya Van Leemput neemt haar man ook de dramaturgie voor zijn rekening en de soundscape werd gecomponeerd door Bjorn Eriksson. Hieronder vindt u alvast enkele nummers van deze artiest (en vergeet zeker niet onze afspeellijsten eens te checken). Zoals al haar voorstellingen is het dus weer ééntje waar je je ogen mag voor uitkijken, want het is te zien van 20 tot 22 mei 2022 en vergeet je wandelschoenen niet.

 

Tickets en info 'Zone X'