(c) Katja Illner

Erste Schritte zu den Schwellen (First Steps Towards the Thresholds)

Zwoisy Mears-Clarke (JM/DE)
Een bontgekleurde stoet beweegt langzaam door de straten
za 8 nov ’25
8 nov ’25

Gratis

Het startpunt van deze voorstelling? Duitse folklore waarin gemaskerde dansers de winter verjagen. De eigentijdse interpretatie van choreograaf Zwoisy Mears-Clarke? Professionele dansers die samen met mensen uit gemarginaliseerde milieus niet de winter, maar lokale koloniale structuren verjagen.

Door het vermengen van Duitse folklore met Jamaicaanse bewegingen, en het samenwerken met een diverse groep performers herdefinieert Mears-Clarke het idee van erbij horen. 'Erste Schritte zu den Schwellen' is een ritueel van ontmoeting, een feest van diversiteit en een stap richting een toekomst waarin inclusie geen uitzondering is, maar de norm. 

De performance neemt de vorm aan van een processie in de openlucht van gemaskerde personages, geleid door professionele dansers, en eindigt in een volksfeest. Geïnspireerd door Duitse folkloristische optochten van kleurrijke en gemaskerde figuren die de winterdemonen verjoegen - de zogenaamde Narren en Perchten - verdrijft de van oorsprong Jamaicaanse choreograaf Zwoisy Mears-Clarke met dit inclusieve ritueel kolonialisme en discriminatie. 

Toegankelijkheid staat centraal: van voelbare en hoorbare kostuums die ruimte en beweging verklanken tot een tasttoer en geïntegreerde audiobeschrijving. Tijdens een langdurig voortraject gaat Mears-Clarke in dialoog met mensen met een visuele beperking om op basis van hun ervaringen de processie vorm te geven. Voor deze editie gaat hen nog een stap verder want deze personen zijn ook zelf de performers. 

Zwoisy Mears-Clarke noemt zichzelf een choreograaf van ontmoetingen. Hen gebruikt de vele mogelijkheden die dans, audiobeschrijving, poëzie en verhalen bieden om systemische onderdrukking zoals (neo)kolonialisme, racisme, genderdiscriminatie en validisme (discriminatie van mensen met een mentale of fysieke beperking) aan te kaarten en ontmoetingensmomenten te creeëren. 

NEXT is een trotse UiTpaspartner. Spaar punten of geniet van een verhoogd kortingstarief als je daar recht op hebt. 

(c) Katja Illner
Inzoomen
(c) Katja Illner
Inzoomen
(c) Katja Illner
Inzoomen
(c) Katja Illner
Inzoomen

Credits

Concept, community organisatie, choreografie, performance, audiodescriptie, tekst: Zwoisy Mears-Clarke. Co-choreografie, performance, audiodescriptie, tekst: Amelia Uzategui Bonilla, Birte Opitz, Esther Siddiquie, Fia/Sophia Neises. Kostuumontwerp: Kristin Gerwien, Row Sarkela Bassett. Maskerontwerp: Camilo Pachón. Kostuum & masker assistentie: Sara Alvarado, Wren Bisley, Lika, Conny Metzl. Muziek: Rishin Singh. Thee ontwerp, plantenonderzoek: Shelley Etkin. Dramaturgie van de esthetische ervaring van blinde mensen en mensen met een visuele beperking, community organisatie: Fabian Lilian Korner.

Dramaturgie van de esthetische ervaring van blinde mensen en mensen met een visuele beperking: Sabine Kuxdorf, Melanie Hambrecht, Andrea Eberl, Camilla Moitroux Fußhoeller.

Dramaturgie van de esthetische ervaring van ziende mensen, zwarte dramaturgie: Yvonne Sembene. Consultatie rond toegankelijkheid en inclusie: Patrizia Kubanek. Consultatie rond Perchten and Narren tradities: Fastnachtsmuseum Narrenschopf Bad Dürrheim, Heimatmuseum Empfingen, Narrenzunft Rottweil, Maskeum Museum in Kirchseeon, Michael FuchsL Conceptual consultation: Amelia Uzategui Bonilla, Diana Thielen, Joy Mariama Smith.

Bewegingsonderzoek: Amelia Uzategui Bonilla, Birte Optiz, Diana Thielen, Raoni Muzho Saleh. Karakter ontwikkelingsonderzoek: DOore Antrie, Birte Opitz, Diana Thielen, Esther Siddiquie, Obinna Ejike, Tatiana Mejia, Virginnia Krämer, Yin Cheng-Kokott, Zen Jefferson, Zinzi Buchanan.

Productiemanagement: Alexandra Schmidt. Productie-assistentie: Pascal Jung. Coproductie: tanzhaus nrw, Schwankhalle Bremen. Met steun van: Fonds Darstellende Künste met middelen van vertegenwoordiging van de federale regering voor cultuur en media,  het ministerie van cultuur en wetenschap NRW en de Herbert Funke Foundation.